Verksamhetsledare lars-eric.abrahamsson@ntf.se +46 703 134 014
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...
Bra, men inte tillräckligt. Det säger forskare vid VTI och NTF om förändringen av trafikförordningen för A-traktorer som regeringen nyligen beslutade om. Också körkortsutbildningen måste göras om, ...
Över 13 000 gående skadas årligen i trafiken och den vanligaste olyckstypen är halkolyckor vintertid. NTF arbetar för att minska antalet fallolyckor och har därför undersökt hur väl snöröjning och ...
Medelhastigheten på kommunala gator har minskat, men förarna behöver fortfarande bli bättre på att hålla hastigheterna, framför allt på gator med hastighetsgräns 40 km/tim. Det visar den årliga tät...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Förmiddag i P4 Västernorrland, tis 19 nov 2024
Utan reflexer så är avståndet bara runt 25 meter en ganska stor skillnad ändå. Vår reporter Jenny Johansson träffade Mona Lillandström för att prata om det här med reflexer och trafiksäkerhet. Ja, och jag tycker det passar ganska bra för att vi har ju ganska länge nu levt i mörker höll jag på att säga, men det är ju den tiden och det är kanske inte alla som har reflex. Mona Lillandström från NTF Nationella Trafiksäkerhetsförbundet går att säga hur många som använder reflex? Ja, man kan ju titta så här. Det finns ju folk som kollar och gör undersökningar. Och på glesbygden där är man väldigt duktig att använda reflexer. Och reflexfästar helst då, där har de det. Men inne i där vi står nu, i tätorten, inne i stan. Där är det väldigt dåligt.
Förmiddag i P4 Skaraborg, tis 19 nov 2024
SMHI bevakar väderläget både innan och efter halkan och samarbetar med Trafikverket för att förbereda vägarna. Det är inte bara att slänga på salt hur som helst långt i förväg utan det gäller att hålla koll på vädersituationen och när det förväntas bli hållt. Alida Viktor, Trafikredaktionen, Sveriges Radio. Och i appen Sveriges Radio Play under fliken lokalt för vårt område här i Skaraborg så berättar Petra Hansson på NTF vilka platser man ska vara lite extra vaksam på när det kommer att
Sveriges Radio, tis 19 nov 2024
Kallare väder går vi mot nu vilket innebär större risk för glid på hala vägar. Det finns platser man ska vara extra vaksam på, menar Petra Hansson på NTF. Hör vilka platser som har störts risk. Joakim Nilsson joakim.nilsson@sverigesradio.se Petra Hansson är verksamhetschef på NTF. Foto: Joakim Nilsson/Sveriges Radio, Vegard Wivestad Grøtt/TT
Morgon i P4 Skaraborg, tis 19 nov 2024
Ja, men det var ju himla bra redovisa, tänker jag, hur viktigt det är att dels tänka på bromssträckan när det blir lite halare väglag nu. Men vi kan ju säga att Arne klarade sig bra efteråt, som tur var. Men det var en rejäl smäll han åkte ut på. Ja, det var Joakim Nilsson som var ute och träffade Petra Hansson på NTF i går som pratade om Svarthalka. Och visade med ett test på dockan Arne som satt på någon slags låda. Och så kom hon i ganska full fart i en bil och körde rakt in i Arne. Bromsar, det känns som om hon bromsar direkt när hon träffar Arne. Lite grann. Ja, lite så. Men det kanske var halting. Du kan se detta i våra sociala medier.
Eftermiddag i P4 Skaraborg, mån 18 nov 2024
Regionsstyrelsen i Västra Götalandsregionen meddelar nu att de imorgon kommer beslut om att omedelbart tillsätta en extern granskning för att klargöra orsakerna bakom problemen vid införandet av Millennium. Det här skriver de i ett pressmeddelande. De skriver också där granskningen ska indelas så snart som möjligt och att ägarutskottet ska få en första analys senast den 10 december. Och sen var vi inne på temperaturerna i vägbanorna där kallare väder gör ju att risken för halka och glid på vägarna blir större. Petra Hansson är verksamhetschef från Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. Hon varnar för den luriga svart halkan och var man ska passa sig lite extra. Just det här att man är extra uppmärksam där. Där det skiftar också från skog och blir öppet. Så att det kan ha varit skugga lite längre på något ställe. Eller som sagt vid vattendrag och sjöar och så. Petra Hansson där alltså. Och vill du se hur det går om man inte bromsar i tid?
Förmiddag i P4 Skaraborg, mån 18 nov 2024
Vi kör. Benjamin Ingrosso var det där med också en ny singel från hans sida Back to You. Vi ska se här. Jag ska koppla upp Joakim Nilsson lite grann som är på väg tillbaka men har stannat till. Joakim du har ju lagt upp en väldigt bra upplysning här på sociala medier. För vi ser det sndligt, Petra Hansson från NTF körde i 50 km i timmen och vilken reaktionsförmåga man har. På den sekunden så är det, jag tror att det var 14 meter att man ser, oj nu kommer det tinder och så small det. Titta på den. Ja, på våra sociala medier P4 Skaraborg heter vi där. Och här är nyheterna från SR Finska. P4 Skaraborg heter vi där.
Morgon i P4 Skaraborg, mån 18 nov 2024
Men Therese Fogman lämnade oss med en liten cliffhanger tidigare här i morse när hon pratade väder. Det har ju snackats om snö här i mitten av veckan. Nu är det lite osäkert hur det där drar in. Ja, okej. Men kanske att de kunde ha besked i eftermiddag. Ja, vad spännande. För det kommer vi kanske också ta lite sats ifrån och höra liksom med vi ska försöka se om vi kan träffa NTF Petra Hansson och prata om de här, vilka platser kanske i Skaraborg som är lite mer utsatta för de här hala svarta fläckarna som vi redan förra veckan råkade ut för på sina håll ju. Absolut. Väldigt viktiga grejer att snacka om såklart. Och det hör du då i förmiddagsprogrammet med Ellen Zettergren. Start halv tio
Efter fem, sön 17 nov 2024
Fram till och med juli i år så har 1713 skador rapporterats. Det är en ökning med 10% om man jämför med samma period 2023. Även dödsfallen har blivit fler. Hittills år är det fyra personer som har fått sätta livet till i en olycka där en elsparkcykel varit inblandad. Vi har nu med oss Emily Hedberg som är kommunikationsansvarig på NTF som arbetar för att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Tack för att du är med oss. Hur reagerar du på den här statistiken som vi nyss hörde Henrik berätta om? Ja, vi känner ju väl till den här statistiken. det finns ju förklaring det är ju också så att elsparkcykel användningen ökar och då är klart att även olyckorna ökar men det finns mycket vi kan göra för att inte se att den här trenden fortsätter uppåt.
Nya Kristinehamns-Posten, lör 16 nov 2024
Sammanfattningen är skapad av AI och kvalitetssäkrad av NKP Projektet Ta tillbaka ratten drivs av NTF Värmland men har fått ekonomisk stöttning av Region Värmland. Projektet startade upp i Karlstad för ett par år sedan. Då fick några seniora medborgare chansen att uppdatera sina trafikkunskaper samt att testa på halkbanan i Grums. Förhoppningen då var att projektet, som föll mycket väl ut och var uppskattat, kunde utökas till andra delar av länet. Och under veckan som gått var det för första gången Kristinehamns tur. NTF Värmland hade då aktivt letat efter nya deltagare och det var PRO i Kristinehamn, Björneborg och Bäckhammar som nappade på erbjudandet. Elva deltagare dök upp till första kurstillfället i måndags. En av deltagarna hette Lillemor Dawson. – Jag har haft körkort i 60 år. Jag har alltid kört bil, berättar hon. Tidigare bodde hon ”i skogskanten” som hon själv säger. Då var det naturligt att köra mycket bil.
Nyheter P4 Västernorrland, lör 16 nov 2024
Nu vill månadlig landström ge tips till dig som ska ut i mörkret. Ja, man ska ju byta reflexerna varje år, säger man ju, för att de slits. Man måste också tänka på att när man köper så ska man köpa de som är C-märkta och silmärkta. Alltså de ska hålla riktigt. Och att man köper inte för små utan stora. Och det säger Mona Lillandström på NTF och reporter var Kajsa Linnea Holmqvist. Till sist vädret gör det en del moln och byar av regn eller snö som varvas med en del solstunder. Temperatur 0-5 grader och vinden västlig eller sydvästlig med friska eller hårda vindbyar. Ikväll halvklart i mulet med främst under natten byar av regn eller snö. Det var de lokala nyheterna.
P4 Extra, lör 16 nov 2024
Är det något mer? Det stämmer. Bra. Nej. Glöm inte hunden kan jag säga också. Precis, glöm inte hunden. Är det något mer? Det stämmer. Bra. Nej. Glöm inte hunden kan jag säga det också. Precis, glöm inte hunden. Och barnvagnen är också viktig att ha reflekt på. Bra, då har vi täckt in några viktiga grejer. Emelie Hedberg, kommunikationsansvarig på NTF, var med oss
Men jag tror man ska börja med blött virke. För annars är det torrt så är det så hårt. Och det säger hantverkaren Björn Enqvist. Reporter var Fredrik Birging. Och så ska det handla om reflexer. För de lyser med sin frånvaro i tätort. Titta hemma hur många du har. Som du har fått eller vad du har gjort för något. Det glöms bort. Mona Lillandström från Nationella Trafiksäkerhetsförbundet menar att reflexer förekommer mer sällan i stan än på landsbygden. Man tror att det är gatulamporna, skyltfönsterna som lyser och jag går ju på trottoaren och så vidare. Men vi kanske ska korsa vägen någon gång i alla fall. Nu vill Mona Lillandström ge tips till dig som ska ut i mörkret. Ja, man ska ju byta reflexerna varje år säger man ju för att de slits.
Arbetarbladet, lör 16 nov 2024
Jag påpekade att Ville måste åka baklänges och att stolen skulle sitta fast, då vred chauffören bara på stolen och sa ”ska du åka med eller inte?” De gångerna fick de inga fler bilar utskickade och fick ringa runt till familj och kompisar, som snällt ställde upp och hämtade dem. Therese Henriksson anmälde varje händelse till X-trafik, pratade med dåvarande chefen på beställningscentralen, politiker och chefer på bolagen, men det blev ingen förbättring. – Barn måste ju åka säkert. Chaufförerna är ju extremt noga med bältet, men de struntar i hur bilbarnstolarna sitter. Jag har också rekommenderat utbildning från Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF, och sagt att de ska kasta stolarna och köpa in nya likadana, säger hon. Vi har fått förlita oss på andra snälla människor I dag åker de med färdtjänst enstaka gånger i veckan, men när Ville blev äldre och inte behövde någon barnstol dök nya problem upp. Therese tvingas betala för att han ska få åka med. – Det kostar 420 kronor fram och tillbaka till Gävle för oss.
Sveriges Radio, fre 15 nov 2024
Mona-Lill Landström från Nationella trafiksäkerhetsförbundet menar att reflexer förekommer mer sällan i stan än på landsbygden. ”Det glöms bort”, säger Mona-Lill Landström. Nu vill Mona-Lill Landström tipsa dig som ska ut i mörkret. Mona-Lill Landström på Nationella trafiksäkerhetsförbundet. Foto: Jennie Johansson/Sveriges Radio
Morgon i P4 Västernorrland, fre 15 nov 2024
Sen finns det ju kläder. Jag såg en kvinna som hade bara en sån där som man drog över armen upp till armbågen. Jättebra, för det syns ju när jag går. Eller handskar. Eller ha såna här snäppbond ner vid fötterna. Nej men vristen då då. Så det är det. Som en julgran med reflexer. Tack så mycket. Mona Lillanström från NTF, Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. Jag skickar också med, ta på er reflexer. Det är ju faktiskt lite läskigt när man är ute och kör också tycker jag. När det kommer personer och går och inte har reflex.