Verksamhetschef katarina.hedberg@ntf.se 073-021 88 19
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Barnens rätt till en trygg skolväg fortsätter hotas av bilister som inte håller hastighetsbegränsningen. Trots återkommande uppmärksamhet kör fortfarande nästan hälften av bilisterna för fort utanf...
Efter flera framgångsrika genomföranden återkommer utbildningen "Ta tillbaka ratten" till Jönköping under 2025. Utbildningen är särskilt utformad för pensionerade kvinnor som har körkort, men som p...
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring v...
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...
Bra, men inte tillräckligt. Det säger forskare vid VTI och NTF om förändringen av trafikförordningen för A-traktorer som regeringen nyligen beslutade om. Också körkortsutbildningen måste göras om, ...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
MyNewsdesk SE, tis 2 sep 2025
Ökad medvetenhet och kunskap Syftet med Däckkollen är att öka medvetenheten om vad man som bilist behöver ha koll på när det gäller däcken. Resultat från mätningarna ger också viktig kunskap om däckens skick på svenska vägar – kunskap som ligger till grund för åtgärder för ökad trafiksäkerhet och bättre hållbarhet. I år genomförs Däckkollen i Västernorrland, Dalarna, Gävleborg, Värmland, Västmanland, Östergötland samt i Skaraborg och Göteborg i Västra Götaland. Däckkollen är en del av Däckrazzia, en samverkan mellan Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd, Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF och Bilprovningen. För mer information, kontakta: Johan Moberg, NTF, johan.moberg@ntf.se
Morgon i P4 Dalarna, tis 2 sep 2025
Jag är på vädre som det är idag. Men. Det är perfekt för mig. Som ska åka till jobbet. Och jag har 74 mil till jobbet och jag har 74 mil hem. Så det här vädret är perfekt att åka bil i. En mycket nöjd Herbert från Falun som ska åka en massa bil i perfekt väder. Ja, vi hörde ju också NTF-representant här under morgonen säga att det här vädret är det viktigt att ha bra däck i när det börjar bli lite blött och kallt eventuellt så här på hösten. Så det kan man ju tänka mig om man ska åka så där långt. Jag drog ju till med att säga att inringare från Thailand i själva verket kommer från nordvästra Dalarna.
Vaken med P3 & P4, tis 2 sep 2025
Att det är sådana, eller lyssiffror. Att du sänk farten och sånt. Ska man sätta upp mer sådana eller funkar inte det? Ju mer sådant som finns desto bättre är det. Då finns det ingen risk att man missar det. Det man dessutom behöver ha är att man behöver ha lite hjälp av polismakten som gärna vid tillfälle får stå utanför skolorna och göra sina trafikmätningar. Tusen tack Lars Nordqvist på NTF att du var vaken med P3 och P4 och så säger vi kör försiktigt speciellt vid skolorna. Absolut.
MyNewsdesk SE, mån 1 sep 2025
Samtidigt samlas statistik in som tillsammans med data från många års liknande däckundersökningar utgör ett viktigt kunskapsunderlag. Däckkollen sker i anslutning till Polisens trafikkontroller eller på servicestationer där bilister tankar eller laddar sina bilar. Däckkollen genomförs av experter och är frivillig. Välkommen till Däckkollen: Datum: Onsdag den 3 september 2025 Tid: 10:00 Plats: Lidköping, rastplats Lidan, Rv 44 Resultat från Däckkollen 2024 kommer också att finnas på plats. Anmälan uppskattas och sker till: Petra Hansson, NTF petra.hansson@ntf.se
Dagens, fre 29 aug 2025
Enligt beräkningar från NTF kör omkring 20 000 värmlänningar på sommardäck med tre millimeter eller mindre i mönsterdjup. Cirka 4 000 bilar har olagliga däck på 1,6 millimeter eller mindre. – När däcken börjar bli slitna ökar risken för vattenplaning. Det är en av de saker vi informerar bilisterna om när nu Däckkollen efter nio år återvänder till oss i Värmland, säger Ove von Knorring från NTF Värmland. Ove von Knorring på NTF Värmland förklarar att slitna däck ökar risken för vattenplaning. Han betonar att detta är en av de saker de informerar bilister om när Däckkollen efter nio år återvänder till Värmland. Årets däckrazzia sker i ett brett samarbete mellan Däckbranschens informationsråd, NTF, Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och Bilprovningen. Kontrollerna görs i Västernorrland, Dalarna, Gävleborg, Värmland, Västmanland, Östergötland samt i Skaraborg och Göteborg i Västra Götaland. Ove von Knorring understryker att många bilister väljer att inte delta i kontrollerna. Alla tester sker frivilligt och även om bilisterna får en förfrågan är det få som ställer upp. Han menar att det skulle vara bra om fler lät undersöka sina däck och tror att det finns ett stort mörkertal där ute.
Västerbottens-Kuriren, fre 29 aug 2025
Mer om solfilm eller solskydd på bilrutan: – Bilrutan i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta, alltså sidorutorna fram. – Solfilmen får inte heller ge störande reflexer eller risk att blända andra trafikanter. – Enligt bilprovningen har de flesta nya bilar något tonade rutor, de ligger alltså redan på gränsen. Det gör att det inte finns något utrymme för att sätta på egen solfilm. Källa: Nationella trafiksäkerhetsförbundet
MyNewsdesk SE, fre 29 aug 2025
Samtidigt samlas statistik in som tillsammans med data från många års liknande däckundersökningar utgör ett viktigt kunskapsunderlag. Däckkollen sker i anslutning till Polisens trafikkontroller eller på servicestationer där bilister tankar eller laddar sina bilar. Däckkollen genomförs av experter och är frivillig. Välkommen till Däckkollen: Datum: Tisdag den 2 september 2025 Tid: 09:00 Plats: Borlänge, Rastplats Gylle vid Rv70 Resultat från Däckkollen 2024 kommer också att finnas på plats. Anmälan uppskattas och sker till: Johan Moberg, NTF johan.moberg@ntf.se
CarUp.se, fre 29 aug 2025
– Det är positivt med de relativt bra resultaten i Västmanland. Men dels är det statistiska underlaget begränsat, så en viss osäkerhet finns. Dels hade trots allt en hel del nytta av att få sina däck undersökta och få information om vad man behöver tänka på när det gäller däcken. Därför fortsätter vi med Däckkollen i Västmanland, säger Elisabeth Westman, verksamhetsansvarig NTF Västmanland. Däckrazzian i Göteborg gav besked om att vi har många förvirrade bilister på de svenska vägarna. Nästan var tredje bil hade för dåligt tryck i däcken. – Vi har genomfört Däckkollen i många år i Göteborg och resultaten visar att bilister behöver påminnas om att ha koll på däcken, säger Malin Lundgren, verksamhetschef NTF Väst. Årets däckrazzia genomförs i följande svenska län: Västernorrland, Dalarna, Gävleborg, Värmland, Västmanland, Östergötland samt i Skaraborg och Göteborg i Västra Götaland. LÄS MER: Andreas Jemn är journalist och författare. Det lagliga minimikravet för mönsterdjup är 1,6 millimeter för sommardäck för fordon under 3,5 ton.
Sveriges Radio, ons 27 aug 2025
Västmanlands Lokaltrafik (VL) har högt ställda krav på att deras förare kör trafiksäkert. Enligt Nationella trafiksäkerhetsförbundet kör nästan hälften av bilisterna för fort utanför skolor. När det gäller busstrafik förekommer det, trots de höga kraven, ändå avvikelser. Ett sätt att undvika hastighetsöverträdelser är att ha tidtabeller med marginaler. Dessutom behövs ett system för att kontrollera körsätt och hastigheter, enligt Mohammad Sabet på Kollektivtrafikmyndigheten. Michael Gawell michael.gawell@sverigesradio.se Mohammad Sabet betonar vikten av att följa hastighetsgränser i busstrafiken.
MyNewsdesk SE, ons 27 aug 2025
Ökad medvetenhet och kunskap Syftet med Däckkollen är att öka medvetenheten om vad man som bilist behöver ha koll på när det gäller däcken. Resultat från mätningarna ger också viktig kunskap om däckens skick på svenska vägar – kunskap som ligger till grund för åtgärder för ökad trafiksäkerhet och bättre hållbarhet. I år genomförs Däckkollen i Västernorrland, Dalarna, Gävleborg, Värmland, Västmanland, Östergötland samt i Skaraborg och Göteborg i Västra Götaland. Däckkollen är en del av Däckrazzia, en samverkan mellan Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd, Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF och Bilprovningen. För mer information, kontakta: Elisabeth Westman, NTF, elisabeth.westman@ntf.se, 070-535 52 18
svt.se, tis 26 aug 2025
Närmare tusen bilister runt om i Sverige fick sina däck undersökta i Däckkollen i fjol. Om värmlänningar är som rikssnittet skulle det innebära att 20 000 bilister i länet kör med ett mönsterdjup mindre än tre millimeter, lagligt men ändå inte bra säger Anders Karlborg. – Man ska gärna ha en bit över. Däckkollen är ett samarbete mellan Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd, NTF och Bilprovningen. De vill berätta om konsekvenserna av dåliga däck. – Bromssträckan blir längre och man får vattenplaning lättare. Se hur det gick till när Däckkollen genomförde sin ”razzia” i klippet.
Eftermiddag i P4 Väst, tis 26 aug 2025
Det gäller att framförallt föräldrarna har ju ansvar gällande vad för regler och de bitar som gäller för en ex-baksikantänken. Har ni upplevt att det är ett problem att reglerna inte riktigt följs? Ja men så är det naturligtvis. Vi har ju mycket förebyggande. Det är ju inte bara vi polisen. Det är ju kommuner, det är ju skolan, det är ju transportstyrelsen, det är ju NTF, alltså Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. Vi gör ju många insatser för att informera det här men i slutändan så är det naturligtvis föräldrar. Köper man en e-spackcykel så behöver man ju veta reglerna. Det står på Transportstyrelsen jättetydligt vad som gäller helt enkelt. En elsparkcykel ska ju ha samma rekommendationer som en cykel. Det behöver vara kanske 12 plus minus 1 beroende på månaden för att cykla eller en elsparkcykel.